Checklist Keperluan Bayi & Mama Menyambut Kelahiran

Bila konpem disahkan hamil kali ke-2, saya terus stop ambil VITAMIN PENYUSUAN IBU , tapi teruskan dengan VITAMIN IBU HAMIL pulak.....


klik imej utk lebih jelas

bila disahkan hamil tu, macam-macam bende yg saya fikir...
paling yg tak best, alahan teruk semasa pregnancy, sama cam pregnenkan Onnee dulu......
bermula saat disahkan hamil, hinggalah kelahiran Onnee, saya alami alahan yg agak teruk..
selera makan hilang....semua makanan nampak tak sedap...
huhuhuhu...

Nur Hadfina Auni Bt Muhamad Hamdi


Tapi Allah punya kuasa, pregnancy kali ni sangat-sangat smooth & lebih relax....Alhamdulillah, syukur pd Allah s.w.t !!
 tak der alahan sangat, muntah-muntah pun kurang, selera makan pun biasa-biasa ajer.... dan paling penting, sentiasa bertenaga...InshaAllah !!

Itu persediaan awal utk kesihatan dalaman...camna pulak persediaan saya kali ni utk menyambut orang baru??

saya rujuk pada checklist dari pekaboo.my ni...so, uolls boleh download checklist dr web pekaboo tu.....
klik je pic kat bawah ni....
 selamat men'download' yea...

credit checklist dr web www.peekaboo.my
(klik gambar utk download checklist ni..)

refer pada checklist kt atas tu, saya tak follow 100%... beli yg mana perlu sahaja....:)

satu tips utk moms & dads to be, peruntukkan sebahagian wang anda utk membeli barang bayi sikit demi sikit....sediakan list dan tulis bila,bulan berapa nak beli...beli sikit2,supaya tak membebankan uolls....
barang-barang bayi ni, saiz jer kecik, tapi harga.... mak aihhh...hihihi
survey jugak mana-mana atau bila akan diadakan Baby Expo...kalo kat KL, Selangor ni memang banyak kali akan diadakan expo baby & mommies...
yang biasa saya pergi, kat MidValley jeerr... :)

PAKAIAN BAYI/ CLOTHING
baju-baju lama Onnee, tak banyak yang elok...ada sikit-sikit yg boleh pakai lagi..so, kali ni totap beli lebih jugak memandangkan kali ni saya berpantang kat rumah sendiri, dengan asben sorang jer yg bantu..dengan keje lagi, so nak tak nak kene sediakan lebih baju dan lain-lain..tak der lah nak kene fokus keje-keje membasuh jer...hehehehe

1) Long Sleeve Suit - 7 psg 
2) Short Sleeve - 9 psg 
3) Rompers (recycle) - 11 psg 
4) Mitten & Botties Baby Kiko - 6 psg
5) Kain Lampin/Napkins Pureen Printed - 10 helai
6) Barut Bayi MumDreams- 10 helai
7) Newborn Diapers 
8) Blanket Pureen - 1 helai
9) Towel Pureen - 2 helai






romper Onnee punya...hihihihi..
dulu saya gilerkan romper..bykk beli, tapi dapat pakai kejap jer..so elok lagi !!

baby swaddle dr Mum Dreams

Baby Swaddle Onnee ( recycle lorrr...)

Mitten & Botties

Blanket
Towel
Cotton Balls
Napkins


PAKAIAN MAMA
1) Bengkung MumDreams
2) Tugku Besi
3) Set Bersalin Moden Shaklee
4) Sarung Kaki
5) Maternity Pad
6) Nursing Bra
7) Mandian Herba
8) Pemanggang Ajaib - memandangkan nak berpantang kat Putrajaya, duk qrts kerajaan pulak kan, mana boleh bakar membakar ni..so, alternatifnya, kita guna je pemanggang ajaib..... (^__^)
9) Katil Bujang - pengalaman berpantang Onnee dulu, membuatkan saya  nak beli katil...memang banyak sangat kepayahan bila baring kat bawah jer...susah nak bangun, dengan jahitan episotomi yg belum sembuh lagi..risiko woo....serik makk. !!
10) Tilam Bujang - recycle ajer, guna yg lama punya...jimattt ..
11) Kain batik
12) T-Shirt Lengan Panjang - nak pakai ketika di hospital...
13) Tudung ala Ariani - senang sarung...pakai shawl kang, jenuh nak belit-belit pulak...persediaan jugak bila ada tetamu datang melawat....sarunggggg ...kikikikik





BABYCARE & BATHING
1) Dish Wash Shaklee - Bottle Cleanser ; bahan utama pencuci adalah drp ekstrak jagung dan bebas bahan kimia
2) Powder Detergent Shaklee - lebih selamat utk kulit bayi yg sensitif, mesra alam gitu
3) Fabric Softener Shaklee - pelembut baju-baju budak, semulajadi dan selamat utk kulit bayi
4) Get Home Clean Basic H Shaklee - accessories detergent
5) Baby Shower
6) Cotton Buds
7) Baby Shampoo
8) Baby Powder
9) Bath Tub (recycle Onnee punya jerr) - dr IKEA 
10) Baby Lotion
11) Baby Oil
12) Mintak Telon 75ml - RM 10.90 , beli di Butik Bayi OneBabyWorld, Bandar Permaisuri
13) Clippers/Scissors
14) Termometer - sediada, beli dr 
15) Playpen / Baby Coat
16) Set Tilam Kekabu Little DJE 
17) Baby Carrier
18) Car Seat


klik imej utk lebih jelas

sebelum saya jumpa Shaklee, saya biasa guna pencuci yg khas utk bayi...tapi bila saya dah jumpa sesuatu yg lebih selamat dan  mesra alam (selamatkan bumi kita.... ) , saya bertukar kepada jenama Shaklee..
Fabric Softener
Powder Detergent
Dish Wash
Basic H

Minyak Telon


Baby Bath IKEA

MATERNITY/BREASTFEEDING
seperti sebelum ni, Alhamdulillah saya berjaya menyusukan Onnee selama 2 tahun dan tidak dinafikan set penyusuan Shaklee, banyak membantu menjayakannya.Jadi, utk anak ke-2 ni, saya tetap juga berazam utk menyusukan selama 2 tahun...dan kali ni secara ekslusif terutamanya pada 6 bulan pertama... kurang pengetahuan masa anak pertama dulu, banyak mengajar saya untuk lebih mendalami ilmu breastfeeding.

1) Breastpump - Medela Freestyle 
2) Set Botol Susu - Tommee Tippee
3) Sterilizer - Tommee Tippee
4) Bottle Brush - Tommee Tippee
5) Feeding Bottle - Tommee Tippee
6) Food/Bottle Warmer - Tommee Tippee

Breastpump - kali ni saya pilih utk keluarkan sedikit belanja, saya pilih MEDELA FREESTYLE RM 1180.00 
actually utk long term punya planning...InshaAllah, boleh guna utk anak-anak seterusnya....hihihi (verangan dulu lah...)



Breastmilk Storage/Set Botol Susu Tomee Tippee - kebetulan dapat harga murah, so sambar ajer set ni..tak pernah try lagi brand ni....hope seswai dgn baby mama nanti.... :) 1 set ni, RM 499.00



Baby Food & BottleWarmer
Bottle Teat
Insulated Carrier
Bottle & Teat Brush
Electronic Steam Steriliser
PP Bottle

0 Comments

Tegurlah, Bukan Menghukum . Sayangilah, Bukan Menfitnah
Maafkanlah, Bukan Membenci . Mudahkanlah, Bukan Menyusah
Jadi, Saling Ingat Memperingatilah . Kerana Kita Mudah Lupa & Alpa