Diabetes

Perlukah saya menjalani ujian saringan Diabetes?
Ya, sekiranya anda :
1. Sekiranya anda mempunnyai tanda-tanda DM (Diabetes Mellitus) (keletihan, selalu haus, kerap kencing, susut berat badan, gatal di kulit)
2. Bagi mereka yang tidak mempunyai tanda-tanda, saringan perlu di jalankan bagi semua dewaza yang berlebihan berat badan (BMI>23kg/m2) atau ukuran pinggang ≥80cm untuk wanita dan ≤90cm bagi lelaki dan mempunyai faktor-faktor yang berikut :
  • Sejarah penyakit kardiovaskular
  • Sejarah keluarga menghidap DM
  • Hipertensi
  • Keabnormalan lemak dalam darah (HDL 1.7 mmol/l)
  • Abnormal ujian MGTT atau IFG
  • Tidak aktif aktif secara fizikal
  • Wanita yang mengalami Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS)
Bagaimana caranya membuat ujian saringan Diabetes?
Anda boleh membuat ujian Pemeriksaan Glukosa Darah Rawak dengan cara mengambil sedikit darah di hujung jari. Ia boleh dilakukan bila-bila masa sahaja mengikut keselesaan anda.
 
Mengapakah perlu untuk memeriksa paras glukosa darah secara berkala?
Diabetes Jenis 2 adalah salah satu masalah kesihatan utama di Malaysia. Tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan 1996 mendapati, 8.3% orang dewasa (30 tahun dan ke atas) mengalami diabetes. 1 juta penduduk Malaysia dewasa dijangka mengalami diabetes pada masa ini.
Orang dewasa dengan penyakit diabetes mudah mengalami beberapa penyakit dan komplikasi seperti serangan jantung, penyakit ginjal (buah pinggang), kebutaan, strok (angin ahmar) dan "diabetic foot".
Mengawal glukosa dalam darah boleh mencegah serangan jantung, strok (angin ahmar), kerosakan ginjal (buah pinggang) dan kebutaan.
Adakah saya menghidap diabetes?
Sekiranya Pemeriksaan Glukosa Darah Rawak > 5.6 mmol/l, ujian darah selanjutnya diperlukan.
Di mana saya boleh membuat ujian untuk diabetes?
Anda boleh menjalani ujian Diabetes di:
  • Hospital dan klinik kerajaan
  • Hospital dan klinik swasta
  • Makmal perubatan/patologi swasta
Berapa kerapkali ujian saringan perlu di lakukan?
  • Saringan perlu di lakukan setiap tahun
  • Bagi mereka yang tidak mempunyai faktor risiko, ujian saringan perlu di lakukan bermula dari umur 30 tahun
Apakah yang harus saya buat jika paras glukosa darah saya tinggi?
Anda perlu :
  • Merujuk kepada doktor anda, atau
  • Pergi ke klinik kerajaan atau swasta yang berhampiran
 Ujian pengesahan seterusnya akan dijalankan.
Bagaimana cara untuk mengekalkan paras glukosa darah yang normal?
  • Kurangkan berat badan jika berat badan anda berlebihan.
  • Makan secara sihat - kurangkan lemak dalam makanan
  • Sentiasa aktif - mulakan senaman yang berjadual
Maklumat lanjut
Clinical Practice Guidelines on the Management of Diabetes Mellitus Type 2, Malaysia, 2009.
Kumpulan sokongan
Persatuan Diabetes Malaysia (PDM)
Malaysian Endocrine and Metabolic Society (MEMS)
National Diabetes Institute (NADI)
Semakan Akhir : 26 April 2012
Penulis : Dr. Othman Warijo
Dr. A. Khalek Abd Rahman
Penyemak : Dr. Fuziah Paimin
Sumber Rujukan : Kementerian Kesihatan Malaysia

Diabetes tidak boleh diubati sebaliknya ia dapat dikawal. Individu yang menghidap diabetes boleh menjalani kehidupan normal. Beberapa perkara yang perlu dilakukan oleh penghidap diabetes untuk menjamin kesihatan ialah melalui  perancangan diet harian, melakukan aktiviti fizikal dan mengambil ubat yang betul. ~ KKM ~

GLA Complex di Majalah Rapi Bil 199



Majalah Rapi Bil 199

GLA COMPLEX Shaklee bukan sahaja fokus kepada wanita untuk mengatasi masalah haid malah banyak lagi faedah dan kebaikan daripada GLA Complex ni tau...
itu akan saya ceritakan pada entry yang lain yea..
kaum Adam juga boleh ambik, bukan terhad pada kaum wanita jerrr.......

okies, kali ni saya ingin fokus pada apa yang tersiar di Majalah Rapi...
GLA COMPLEX ~ SELESA KETIKA HAID
bagaimana ia dikatakan mampu memberi kelegaan dan selesa ketika haid,
mengurangkan senggugut dan simptom2 lain semasa PMS.....??

Gamma-Linolenic Acid  (GLA) yang diekstrak daripada borage mengandungi lebih dari 2x ganda GLA yang terdapat di dalam Evening Primrose Oil (EPO). 
Borage juga adalah 3x ganda lebih dari segi biovailabiliti dan 3x lebih berkesan daripada EPO.

GLA membentuk prostagladin untuk mengawal hormon lelaki dan wanita, memperbaiki simptom PMS seperti senggugut, mood yang berubah-ubah dan sakit pada payudara..
bagi yang mengalami senggugut, hanya anda jer yang tahukan betapa sakit nya waktu itu....T___T

Apa pulak prostaglandin??

prostaglandin adalah salah satu daripada beberapa hormon yang mengawal pelbagai aktiviti fisiologi, termasuk peredaran darah, penghadaman, reproduction, pengecutan dan pengenduran otot licin, pengembangan dan penyempitan saluran darah, mengawal tekanan darah, dan modulasi keradangan. 


ini lah wajah GLA COMPLEX yang juga dapat MENCANTIKKAN KULIT...
pakej lengkap, PMS & KULIT SMOOTH...so, apa lagi yang anda cari...rugi kalo produk yang bagus macam ni, anda abaikan......



tapi ingat yaa, wanita hamil tidak boleh mengambil minyak borage (GLA COMPLEX)  kerana dikhuatiri akan menyebabkan masalah hati. Ini adalah kerana biji borage mengandungi toksin walaupun ia telah dikeluarkan sebelum minyak borage digunakan dan diproses...

Tiada perisa, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan. 

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. 

Suplemen Shaklee Yang Sesuai Buat Si Kencing Manis / Diabetes

1 daripada setiap 7 orang dewasa rakyat Malaysia adalah pesakit kencing manis
Sumber: Shaklee Malaysia
Apakah KENCING MANIS??
Kencing manis atau diabetes mellitus adalah keadaan di mana didalam air kencing terkandung glukos (gula). Ini di sebabkan oleh glukos yang terkandung dalam darah tidak dapat dicernakan dan kemudian di keluarkan melalui air kencing. Ia berpunca daripada:-
•kurangnya penghasilan insulin,
•kurang keberkesanan insulin atau
•kedua-duanya sekali.
Malaysia merupakan negara keempat tertinggi di Asia yang mempunyai penghidap penyakit kencing manis ini. Secara purata lebih daripada 800,000 penduduk Malaysia telah menghidap penyakit ini. Memandangkan Populasi penduduk Malaysia makin bertambah, jumlah ini di jangka akan bertambah dari setahun ke setahun.

Tanda-tanda Awal & Gejala
•Kerap membuang air kecil
•Sering dahaga/haus
•Penglihatan menjadi kabur
•Berat badan menurun/ kurang selera makan
•Penyembuhan luka yang sangat perlahan

Kajian Secara Klinikal Untuk Kencing Manis

Kencing manis ini juga terbahagi kepada beberapa kategori. Antara kategori itu ialah:-:

Diabetes bersandar insulin (IDDM-Insulin Dependent)

1.Di kenali sebagai kencing manis peringkat remaja kerana ianya di hidapi oleh golongan yang lebih muda antara 10-16 tahun.

2.Biasanya penghidap tidak mempunyai sejarah keluarga yang menghidap diabetes dan terjadi dengan begitu cepat.

3.Pesakit juga akan mengalami tanda atau gejala yang serius.
Kita perlu menerima suntikan insulin dengan teratur bagi mengelak diri daripada maut sekiranya kita tidak mengambil suntikan insulin. Ini kerana penguraian sumber tenaga lain akan menghasilkan bahan sampingan seperti ketones. Ketones merupakan asid molekul yang boleh menyebabkan kegagalan metabolisma dan sel berfungsi. Sel beta kelenjar pankreas merupakan satu-satunya sel yang menghasilkan insulin untuk proses penghadaman glukos kepada tenaga. Apabila sistem imunisasi badan memusnahkan sel ini maka penghidap boleh menemui maut.

Golongan yang berisiko mendapat kencing manis jenis ini ialah:
•Serangan imunisasi sendiri
•Genetik
•Alam sekeliling.

Diabetes bebas insulin

1.Di kenali sebagai kencing manis peringkat permulaan dewasa kerana ianya terjadi pada peringkat umur 35 tahun keatas.

2.Biasanya penghidap mempunyai sejarah keluarga yang juga penghidap diabetes.

3.Terjadi secara perlahan-lahan di sebabkan insulin yang di hasilkan oleh badan tidak mencukupi menyebabkan glukosa dalam darah meningkat.

Kebiasaanya keadaan ini berlaku apabila sel kelenjar pankreas gagal menampung kadar insulin yang di perlukan oleh badan. Faktor-faktor lain ialah:-
•usia lanjut,
•gemuk,
•terencat ketahanan glukos,
•keturunan dan bangsa (genetik) dan kurang bersenam.

Beberapa suplemen yang dicadangkan oleh Shaklee Malaysia buat si penghidap kencing manis ialah :
 

SUGAR CONTROL SET
Vita-lea
Gla Complex
Zinc Complex
Alfalfa Complex
Sustained Release Vitamin C
ESP Soy Protein
 
Dan, salah satu suplemen lain yang disyorkan ialah VIVIX SHAKLEE ?? Kenapa???
 

Vivix ni bantu membaiki sel dari peringkat DNA lagi..Penyakit2 kronik lazimnya disebabkan kegagalan sel berfungsi dengan baik..contohnya kanser, sebab sel radikal atau abnormaliti pada sel

Diabetes pula lazimnya terjadi disebabkan rintangan insulin dimana membran sel telah rosak menyebabkan reseptor insulin tidak sensitif terhadap insulin..

Apabila binaan asas dlm tubuh rosak, atau tidak normal, inilah punca badan kita sakit..bayangkan kalau rumah kita, tiang2, atau foundation nya retak, rosak, dah pasti rumah kita tak lagi selamat utk diduduki kan? Sama lah juga dengan badan kita.

Bagaimana pula supplement lain boleh membantu?

ESP – Bantu kekal paras gula normal dalam darah dan pembaikan luka

VITALEA- Imbangan vitamin dan mineral yang lengkap

GLA- Beri kesan positive untuk diabetic neuropathy

ZINC- Membantu penghasilan insulian dan pemulihan luka

ALFALFA- Kromium (GTF), membantu stabilkan gula dalam darah

VITAMIN C- Mengukuhkan kapilari dan salur darah

Ini adalah set yang lengkap, walaubagaimana pun, boleh juga ikut budget..ikut keutamaan

Ingin diingatkan, Shaklee bukan sejenis ubat dan bukan pula untuk merawat, tapi siapa tahu ikhtiar ni boleh membantu anda bebas dari penyakit
 
 
 
Boleh hubungi saya;

Mashitah Mamat [Sheetah]
Shaklee Independent Distributor [ID: 881842]
SMS|WhatsApp|LINE: 0193121609
Emel : sheetah82@yahoo.com
Facebook :
Mashitah Mamat

p/s : Free Delivery sekitar Putrajaya
Pos Laju ke seluruh Malaysia, inshaAllah sampai ke tangan anda 3-5 hari bekerja sahaja..

" Kepuasan Anda, Kepuasan Kami Jua "