Jadual Imunisasi Bayi

Masa hamilkan anak pertama dulu, aku memang tak ambik kesah langsung pasal imunisai ke apa..jenis yang main tadah jerr...adeiiihhh
Bila dah hamil anak ke2 sekarang ni, barulah aku rajin terlebih baca itu, baca ini...betul la kan orang kata, membaca itu jambatan ilmu..kalo tak membaca, duduk lah ngko kat zaman batu,..ihikkkssss..

cerita pasal imunisasi anak ni, macam-macam lah jugak aku dengar ada ibu bapa yang tak benarkan anak mereka diberi imunisasi....ermm, betul ker??

tapi tak apa, masing-masing dengan pendapat sendiri...ehhehe
aku hanya berkongsi info yang aku dapati dari pembacaan.jika ada salah silap, mohon pencerahan yea..boleh komen kat kotak komen kat bawah..jom sama-sama kita berkongsi ilmu yang ada....InshaAllah

Sumber : KKM 30/10/2013

Imunisasi

Penyakit berjangkit adalah penyebab utama berlakunya kecacatan dan kematian dikalangan kanak-kanak. Imunisasi adalah cara yang efektif dalam mencegah dan mengurangkan penyakit ini. Semua kanak-kanak berhak mendapat imunisasi yang lengkap. Dengan itu adalah penting untuk anggota kesihatan melengkapkan diri dengan pengetahuan terbaru mengenai perkembangan tentang imunisasi. Imunisasi adalah satu cara yang paling berkesan dalam mengawal penyakit-penyakit berjangkit seperti difteria, pertussis (batuk kokol), tetanus (kancing gigi), polio, tibi,hepatitis B, measles, mumps, rubella dan jangkitan meningitis Haemophilus influenzaetype b. Imunisasi merupakan satu proses pembentukan imuniti atau perlindungan kepadaindividu melalui penggunaan vaksin.

Kepentingan Imunisasi

Imunisasi memberi faedah kesihatan kepada kanak-kanak kerana dapatmengelakkan daripada dijangkiti pelbagai penyakit berjangkit yang seriusyang boleh mengakibatkan kecacatan dan kematian.

Kebanyakan penyakit berjangkit ini tidak mempunyai rawatan khusus danboleh mengakibatkan kesan sampingan dan komplikasi yang teruk dankekal.Mencegah adalah lebih baik daripada merawat. Imunisasi juga dapatmengelakkan kesengsaraan yang dialami oleh kanak-kanak itu dan juga ahlikeluarga.Imunisasi dapat mengelak daripada berlakunya kejadian epidemik danwabak penyakit berjangkit.Imunisasi juga dapat mengurangkan atau membasmi sesetengah penyakitseperti polio, neonatal tetanus dan difteria.

Imunisasi merupakan satu-satunya intervensi kesihatan yang kos-efektif.

Penyakit-Penyakit Yang Boleh Dicegah

Penyakit-penyakit yang boleh dicegah melalui imunisasi merupakan penyakit berjangkityang boleh mengakibatkan morbiditi yang tinggi, mortaliti dan risiko samada penyakit itudapat dirawat atau tidak. Kebanyakan daripada penyakit-penyakit ini dapat dicegahmelalui imunisasi seperti penyakit tibi, measles (campak), mumps (beguk), rubella,pertussis (batuk kokol), tetanus (kancing gigi), chicken pox (cacar), Japanese encephalitisdan lain-lain.Penyakit-penyakit berjangkit ini kerap menyerang kanak-kanak dan mempunyaikomplikasi yang serius berbanding penyakit-penyakit lain. Justeru itu, KementerianKesihatan Malaysia telah melaksanakan program ini bagi mencegah penyakit-penyakittersebut.

  • Tibi (Tuberculosis) - Vaksin BCG
Tibi adalah penyakit berjangkit yang disebabkan oleh bakteria yang menjangkiti saluranpernafasan. Penyakit ini tersebar melalui titisan (melalui udara) semasa batuk atau bersinoleh orang yang dijangkiti penyakit tibi. Justeru itu, jangkitan ini boleh menjangkiti ahli-ahli keluarga lain yang tinggal serumah. Biasanya berlaku di kalangan penduduk miskindan mereka yang tinggal di kawasan sesak.Kebelakangan ini penyakit tibi telah meningkat disebabkan kemasukan pendatang asingdan juga meningkatnya kejadian jangkitan HIV. Komplikasi penyakit ini termasuk jangkitan kelenjar limfa (lymph node), radang selaput otak, radang paru-paru danserangan tibi pada organ-organ lain seperti usus, tulang dan sendi, paru-paru dan buahpinggang.
  • Hepatitis B - vaksin Hep B
Hepatitis B merupakan penyakit berjangkit yang disebabkan oleh virus Hepatitis B.Penyakit ini dijangkiti dari seorang ke seorang yang lain melalui darah yang tercemarsecara pemindahan darah atau perkongsian jarum suntikan. Di antara tanda-tandanyaialah demam dan jaundis. Kesan penyakit ini adalah serius di mana ia bolehmengakibatkan jangkitan hati yang kronik, cirrhosis dan kanser hati. Program imunisasiHepatitis B bermula pada tahun 1989.
  • Difteria - vaksin DT, vaksin DTP (kombinasi difteria, tetanus, pertussis)

Difteria adalah radang pada selaput hidung dan kerongkong yang disebabkan oleh toksin(racun) yang dihasilkan oleh bakteria Difteria. Kesannya adalah bengkak pada saluranpernafasan yang mengakibatkan saluran pernafasan tersumbat dan mungkinmenyebabkan kematian. Penyakit difteria boleh dirawat dengan antibiotik.

Adalah penting untuk diberikan antitoksin dengan segera bagi mengelakkan kerosakanberkekalan pada jantung dan sistem saraf atau kematian. Hanya dengan pemberianimunisasi sahaja dapat melindungi anak anda daripada penyakit difteria.
  • Pertussis (Batuk Kokol) - vaksin DTP(kombinasi difteria, tetanus, pertussis)

Batuk kokol adalah penyakit berjangkit yang disebabkan oleh bakteria pertussis yangmenjangkiti kerongkong dan saluran pernafasan. Akibatnya adalah batuk yang teruk dankerap muntah dan keadaan ini mungkin berlarutan sehingga 3 bulan walaupun mendapatrawatan yang sempurna. Kematian akibat daripada penyakit ini kerap berlaku di kalanganbayi berumur di bawah 6 bulan. Komplikasi pertussis yang teruk adalah sawan tarik,pendarahan dalam mata, kerosakan atau radang paru-paru dan kerosakan atau radangselaput otak (meningitis).
  • Tetanus (Kancing Gigi) - vaksin DTP (kombinasi difteria, tetanus, pertussis), vaksin T 
Spora tetanus didapati di dalam tanah. Penyakit tetanus boleh berlaku apabila terdapatluka yang tercemar dengan spora tetanus. Tetanus juga tersebar melalui penggunaangunting dan peralatan lain yang tercemar dengan spora tetanus. Hanya imunisasi bolehmencegah penyakit ini.
  • Polio (Poliomyelitis)- vaksin OPV (melalui mulut)
Polio disebabkan oleh virus Polio yang menyerang sistem saraf. Penyakit ini menularmelalui tangan, makanan dan air yang tercemar dengan najis dari orang yang dijangkitipenyakit polio. Jangkitan polio biasanya menyerang sistem saraf ke otot dan ini bolehmenyebabkan lumpuh. Kadangkala polio menyerang otot pernafasan yang menyebabkankesukaran bernafas dan ini boleh membawa kematian.
  • Penyakit Hib - vaksin Hib

Penyakit Hib disebabkan oleh bakteria Haemophilus influenzae type b. Di Malaysia 30% -50% kanak-kanak di bawah umur 5 tahun yang menghidap radang selaput otak(meningitis) adalah disebabkan penyakit Hib.

Penyakit ini juga boleh mengakibat kanak-kanak menderita keracunan darah (septisemia),radang paru-paru (pneumonia), radang sendi (septic arthritis), radang epiglotis, bengkakpada saluran pernafasan yang mengakibatkan saluran pernafasan tersumbat dan bolehmenyebabkan kematian.

Komplikasi lain seperti ketidakupayaan, pekak atau kerosakanotak yang kekal. Hampir 10% daripada kanak-kanak ini mati dan 30% lagi mengalamikecacatan otak yang kekal, buta, pekak, Cerebral Palsy dan masalah pembelajaran atau tingkahlaku. Penyakit Hib dan Hepatitis B BUKANLAH satu penyakit yang sama. Vaksin pencegah Hepatitis B adalah disebut vaksin Hepatitis B manakala vaksin penyakit Hib adalah disebut vaksin Hib. Penyakit Hib kerap berlaku di kalangan kanak-kanak di bawah umur 5 tahun. Risiko jangkitan adalah paling tinggi di kalangan kanak-kanak berumur di bawah 1 tahun. Penyakit ini jarang berlaku pada kanak-kanak berumur 5 tahun ke atas. Pergaulan rapat dengan kanak-kanak yang dijangkiti Hib meningkatkan risiko mendapat penyakit Hib. Bakteria Hib disebarkan melalui titisan ketika bersin atau batuk oleh mereka yang dijangkiti penyakit Hib. Penyakit ini juga boleh merebak melalui perkongsian barang permainan yang dimasukkan ke dalam mulut. Walaupun bayi yang menyusu susu ibu sepenuhnya akan mendapat perlindungan daripada penyakit Hib, imunisasi masih diperlukan untuk mendapatkan perlindungan yang maksima.
  • Measles (Campak) - vaksin Measles, vaksin MMR (kombinasi measles,mumps, rubella)
Measles adalah penyakit yang disebabkan oleh virus Measles. Penyakit ini bolehmenjangkiti sesiapa sahaja. Pada amnya orang ramai melihat penyakit ini sebagai penyakityang tidak serius tetapi pada hakikatnya penyakit ini boleh mengakibatkan komplikasiyang teruk seperti radang paru-paru, jangkitan otak (encephalitis), sawan, jangkitantelinga yang boleh menyebabkan pekak, jangkitan pada mata dan jika tidak dirawat bolehmenyebabkan buta serta kematian. Kematian kerap berlaku di kalangan kanak-kanak.
  • Beguk (Mumps) - vaksin MMR (kombinasi measles, mumps, rubella)
Mumps disebabkan oleh virus Mumps. Tanda-tandanya adalah bengkak pada kelenjar airliur (parotid). Mumps adalah salah satu penyebab radang selaput otak. Pada kanak-kanaklelaki, mumps boleh menyebabkan radang buah zakar yang mana boleh mengakibatkankemandulan. Selain itu, mumps juga boleh mengakibatkan jangkitan otak dan pankreasserta pekak.

  • Rubella - vaksin MMR (kombinasi measles, mumps, rubella)
Rubella adalah penyakit berjangkit yang disebabkan oleh virus Rubella. Penyakit inidianggap ringan tetapi kesannya pada ibu mengandung yang tidak pernah menerimaimunisasi rubella akan menjadi serius terutama sekali pada kandungan trimester pertamayang boleh mengakibatkan kecacatan bayi yang dikenali sebagai Congenital RubellaSyndrome. Ini termasuk katarak, buta, pekak, jantung berlubang, terencat tumbesarandan terencat akal.

Fakta Dan Salah Faham Mengenai Imunisasi

Salah faham mengenai imunisasi bukanlah perkara baru. Justeru itu, adalah penting bagikakitangan kesihatan berpengetahuan dan arif agar dapat mengatasi keraguan dan salahfaham yang timbul.

Imunisasi tidak berkesan.
Jika imunisasi tidak berkesan, maka negara kita akan menghadapi wabak pelbagai jenis penyakit berjangkit. Tidak semua individu mempunyai sistem daya tahan melawan penyakit dan tidak ada cara terbaik untuk kita mengenalpasti individu tersebut. Maka adalah penting setiap individu diberi imunisasi lengkap supaya semua individu mendapatperlindungan sepenuhnya.

Anak saya tidak memerlukan imunisasi kerana penyakit berjangkit tidak selalu berlaku.
Tidak benar - Imunisasi adalah penting untuk mempastikan anak anda sihat. Masih lagiterdapat penyakit berjangkit di Malaysia.

Anak saya boleh dilindungi dari penyakit berjangkit dengan menjauhi diri mereka daripada kanak-kanak yang lain.
Adalah tidak wajar dan tidak digalakkan untuk mengasingkan anak anda. Sebenarnyabakteria/virus ini bukan hanya dibawa atau disebar oleh kanak-kanak bahkan juga orangdewasa. Contohnya, bakteria tetanus yang terdapat di dalam tanah juga dapat menjangkitikanak-kanak melalui luka ringan yang sekaligus menyebabkan risiko mendapat penyakit tetanus.

Imunisasi adalah tidak selamat – risikonya lebih tinggi berbanding penyakit itu sendiri.
Tidak benar - Imunisasi adalah selamat. Kesemua vaksin telah diuji keberkesanan dan keselamatannya. Tahap kesan tindakbalas sampingan terhadap imunisasi telah diuji dan pemantauan berterusan dijalankan walaupun vaksin itu telah diluluskan oleh pihak yang bertanggungjawab dan juga Kementerian Kesihatan. Telah sedia maklum kebanyakan imunisasi menimbulkan kesan sampingan yang ringan kepada kanak-kanak tetapi ini adalah jauh lebih baik daripada mendapat penyakit itu sendiri.

Soalan Yang Kerap Ditanya
Apa Itu Imunisasi

Imunisasi adalah satu cara melindungi kanak-kanak daripada beberapa penyakit tertentu secara mudah, selamat dan berkesan. Ini dilakukan melalui pemberian vaksin bagi pembentukan antibodi untuk membina daya ketahanan badan. Vaksin adalah virus/bakteria yang mati atau dilemahkan dan diberikan secara suntikan atau melalui mulut.
Imuniti (daya tahan) boleh diperolehi melalui 2 cara: Aktif – Antibodi diperolehi hasil daripada jangkitan penyakit berkenaan. Pasif – Antibodi diperolehi melalui imunisasi.

Penyakit-Penyakit Yang Boleh Dicegah Melalui Imunisasi

Penyakit-penyakit yang boleh dicegah melalui imunisasi adalah:
  • Tibi
  • Hepatitis B
  • Polio
  • Difteria
  • Pertussis (Batuk kokol)
  • TetanusMeasles (Campak)
  • Mumps (Beguk atau bengkak di belakang telinga hingga ke dagu)
  • Rubella
  • Penyakit Hib (Haemophilus influenza type b)
Komplikasi Penyakit-Penyakit Yang Boleh Dicegah
  • Tibi (Tuberculosis): Tibi mengakibatkan radang paru-paru, radang selaput otak, jangkitan pada organ lain seperti usus, tulang, sendi serta buah pinggang dan boleh membawa maut.
  • Hepatitis B: Hepatitis B boleh menyebabkan penyakit hati kronik (chronicliver disease) dan kanser hati.
  • Difteria: Difteria boleh mengakibatkan sukar bernafas, masalah jantung dan saraf.
  • Pertussis (batuk kokol): Pertussis menyebabkan radang paru-paru, epilepsi dan boleh membawa maut.
  • Tetanus: Tetanus boleh mengakibatkan kekejangan otot yang membawa kesakitan yang kuat, kesukaran bernafas dan boleh membawa maut.
  • Polio: Polio boleh menyebabkan lumpuh dan mengakibatkan ketidakupayaan fizikal atau kematian.
  • Penyakit Hib: Penyakit Hib boleh menyebabkan radang paru-paru, radang selaput otak, pekak, buta, epilepsi dan terencat akal serta radang epiglottis yang menyebabkan saluran pernafasan tersumbat.
  • Measles (campak): Measles boleh mengakibatkan komplikasi seperti radang paru-paru, radang selaput otak (meningitis), radang otak (encephalitis), pekak, buta, cirit-birit dan kematian.
  • Mumps (beguk): Mengakibatkan radang otak (encephalitis), radang buah zakar (orchitis) yang boleh membawa kemandulan.
  • Rubella: Biasanya penyakit yang ringan bagi kanak-kanak dan dewasa tetapi Rubella pada ibu yang mengandung boleh mengakibatkan bayi dilahirkan cacat seperti katarak (buta), pekak, jantung berlubang, terencat tumbesaran dan terencat akal. Kecacatan ini dikenali sebagai Congenital Rubella Syndrome.
Mengapakah Anak Saya Perlu Diberi Imunisasi
Anak anda perlu diberi imunisasi untuk mengelakkan daripada terkena jangkitan penyakit-penyakit yang boleh dicegah melalui imunisasi. Penyakit-penyakit ini boleh mengakibatkan komplikasi teruk dan membawa maut.

Bilakah Saya Perlu Membawa Anak Saya Untuk Imunisasi
Bawalah anak anda untuk mendapatkan imunisasi mengikut Jadual Imunisasi Baru Kementerian Kesihatan Malaysia. Adalah penting untuk melengkapkan imunisasi anak anda mengikut jadual imunisasi baru.

Adakah Terdapat Kesan Sampingan Imunisasi

Imunisasi adalah SELAMAT
Kesan sampingan yang berlaku biasanya ringan dan tidak berbahaya berbanding jika dijangkiti atau mendapat komplikasinya
Kesan sampingan yang teruk seperti demam (lebih daripada 38ÂșC), ruam diseluruh badan dan sawan tarik jarang berlaku

Sekiranya terdapat tanda kesan sampingan bawalah anak anda ke klinik/hospital dengan segera.

Bolehkah Lebih Daripada Satu Imunisasi Diberi Dalam Satu Masa

Ya, boleh. Lebih daripada satu imunisasi boleh diberi dengan selamat dalam masa yang sama. Imunisasi perlu diberi di tempat berlainan seperti kedua-dua paha atau bahu.

Bolehkah Imunisasi Diberikan Semasa Anak Saya Sakit
Imunisasi boleh diberikan kepada anak anda yang mengalami sakit ringan seperti demam, jangkitan telinga, batuk dan selsema.

Bolehkah Imunisasi Diberikan Jika Anak Saya Dilahirkan Pramatang
Ya, anak anda boleh diberikan imunisasi mengikut jadual imunisasi yang ditetapkan walaupun dilahirkan pramatang.

Vitamin C Plus Shaklee, Lain Dari Yang Lain !!!

Alhamdulillah, selepas setahun Vitamin C Shaklee tak menjengah pasaran Malaysia, kini kembali menemui peminat tegar Vitamin C...hikhikhikhikhik
kali ni, special daripada Shaklee kerana ia telah diupgrade daripada sebelum ini...

credit pic : Master Azlin
perbezaan Vitamin C Shaklee yang lama dengan yang baru...
anda boleh tengok kandungannya kat belakang botol ni





Sebarang kemusykilan dan nak tahu info lebih lanjut tentang nutrisi/produk SHAKLEE, jangan segan silu untuk hubungi saya yea. Setiap pembelian di honeyonnee.com , anda layak mendapat free consultation berterusan after sale services, jadual pengambilan vitamin dan tips-tips kesihatan bersama Shaklee.

Mashitah Mamat
019.312 1609
sheetah82@yahoo.com
www.honeyonnee.com

Vitamin B6 & B12 Membantu Kurangkan Loya & Mual Ibu Hamil

Pada peringkat awal kehamilan, loya dan muntah itu dah menjadi perkara biasa dan normal. Segelintir sahaja yang terlepas dari melalui fasa yang "memeritkan" ini. Tapi adakah anda tahu, gejala ini sebenarnya boleh diatasi, iaitu dengan pengambilan vitamin B lengkap.

Dari hasil bacaan, saya dapati Vitamin B6 dan B12 dapat membantu kurangkan loya dan mual ibu hamil. Tahukah anda, B-Complex Shaklee mempunyai kedua-dua jenis vitamin B yang diperlukan. Oleh sebab itu, B-Complex adalah salah satu vitamin yang disyorkan dalam Set Ibu Hamil


dalam sebiji B-Complex Shaklee
mengandungi 8 jenis vitamin 
yang memenuhi keperluan wanita hamil




Vitamin B6 , 13.5mg per tablet:
  • dikenali sbg pyridoxine yang membantu badan kita memetabolismekan protein, lemak, dan karbohidrat
  • membantu membentuk sel-sel baru darah merah, antibodi dan neurotransmitter
  • penting untuk membangunkan otak bayi dan sistem saraf
  • kajian menunjukkan bahawa Vitamin B6 mampu melegakan loya atau muntah bagi sesetengah wanita semasa hamil, walaupun tiada siapa dapat pastikan kenapa ia berfungsi.
  • dos yang biasanya dicadangkan untuk atasi 'morning sickness' adalah 25mg, 3x sehari. sebelum anda ambik B6, pastikan anda berbincang dulu dengan doktor yea...

    Nota:

    Pengambilan lebih daripada 100 mg sehari vitamin B6 boleh menyebabkan kerosakan saraf sementara.
     
morning sickness

Vitamin B12, 40.5 mcg per tablet:
  • Kajian menunjukkan bahawa dengan mengambil vitamin B12 membantu mengurangkan muntah bagi ramai wanita hamil. Tiada sebarang tanda-tanda bahaya kepada janin dengan penggunaan vitamin B12. Malah, gabungan vitamin B12 dan asid folik dianggap untuk mencegah kecacatan tiub neural dalam proses perkembangan fetus.
  • Dalam kajian, dos vitamin B12 yang boleh diambil antara 4 mcg sehari hingga 25 mcg 2x sehari.



Source : www.babycenter.com ; www.webmd.com ; google


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Servis Istimewa saya sediakan untuk pelanggan Shaklee saya, antaranya ialah :
*Rundingan Percuma Secara Berterusan (after sales service) via WhatsApp/ Facebook Chat/Emel*Jadual Pengambilan Vitamin
*Tips Ekslusif & Berkesan 

 Eksklusif hanya untuk pelanggan di blog ini SAHAJA !!
 


Mashitah Mamat | 019.312 1609 | sheetah82@yahoo.com

PENCERAHAN: KERANA SHAKLEE, KAMI MENOLAK SUNNAH?!

Bagi yang belum tahu asal-usul produk Shaklee, ni nak habaq...
Shaklee ni adalah syarikat nutrisi semulajadi NO.1 di Amerika Syarikat..
so, bile sebut tang negara tu, mulalah orang buat spekulasi macam-macam..
salah satu nya, pasal makanan sunnah...walaupun kami ni pengedar Shaklee, tak bermakna kami menolak mentah-mentah makanan sunnah...
cam kurma tu, saya makan jer....pelik la kenapa orang-orang diluar sana boleh terfikir yang kami golongan pengedar Shaklee ni menolak makanan sunnah...
Astaghfirullahalazim..ishk..ishk...
ini macam punya fikiran pun ada kaa?? 
peniaga-peniaga yang ambik kesempatan mengaut untung atas nama makanan sunnah, tak dipertikaikan pulak....
opsss, saya tak tuju ke mana-mana pihak....
hanya Allah jer yang tahu...
yelah kan, rambut sama hitam, hati lain-lain...mana mungkin kita boleh tahu isi hati manusia lain...
Nujum Pak Belalang pun tak mampu tilik dahh....hahahaha

ok, berbalik kepada makanan sunnah ni, saya share satu artikel dari blog Ustaz Mohd Taufiq ni..
lebih baik kita rujuk kepada yang pakar...
ilmu saya yang tak seberapa ni, belajar dari orang-orang yang bijak pandai..itu lebih baik drp menuduh membuta tuli...ye dakk?? (^___^)
__________________________________________________________________

Assalamualaikum kepada semua. 

Hari ni just nak berkongsi persoalan yang sering bermain di dalam pemikiran para pengguna produk kesihatan Shaklee. Disertakan di bawah ini contoh soalan yang saya terima dari individu tertentu yang saya sembunyikan identitinya. Sebenarnya, ini juga merupakan salah satu soalan yang sering ditanya oleh pengedar Shaklee kepada saya kerana mereka sendiri tiada jawapan apabila ditanya oleh customer mereka mereka yang budiman.

SOALANNYA


Salam tuan. Saya terjumpa blog tuan bila cari-cari tentang Shaklee sebagai MLM yang patuh syariah. Terima kasih atas perkongsian.

Sebelum ni pun saya dah baca-baca (termasuk garis panduan MLM daripada Ustaz Zaharuddin & JAKIM). cuma nak yakinkan lagi... sekarang dah tak ragu-ragu lagi pasal tu. Saya pun sebenarnya pengguna Shaklee, cuma baru jer terbuka hati untyk turut berbisnes.

Saya cuma nak tanya, apa pendapat tuan, bila kita jual Shaklee seolah-seolah tak sokong ekonomi orang Islam/ bumiputra. yer la, sebab Shaklee produk US.

Satu lagi, penjual-penjual Shaklee ni dilihat macam tak sokong/tak amal makanan-makanan sunnah (kurma, madu, habatussauda dsb) & lebih menyokong produk US. Itu saja. Terima kasih.

JAWAPANNYA

1. Pertama sekali, terima kasih kerana sudi mengunjungi blog yang serba ringkas ini dan syukur alhamdulillah kerana tuan/puan dapat menghilangkan keraguan dengan bacaan daipada blog saya ini. Terima kasih sekali lagi.

2. Yang kedua, saya bukanlah jurucakap yang dilantik oleh Shaklee di Malaysia ini. Jadi jawapan saya adalah secara general sahaja mengikut pengetahuan dan bidang kepakaran saya sahaja. Untuk jawapan yang dilengkapi data, sila emel atau hubungi Shaklee untuk mendapat jawapan yang pasti dari pihak syarikat.

3. Sebenarnya ini bukanlah soalan yang sukar untuk dijawab, tetapi kerana sifat kebanyakan dari orang Melayu yang berfikiran negatif, bersikap layu dan mempunyai penyakit dengki yang tak dapat diubati, maka soalan begini menjadi isu besar kebanyakan daripada kita. Jika tidak percaya, tanyalah usahawan-usahawan Melayu, ada tak sesiapa yang cuba menjatuhkan perniagaan mereka? Jika ada, siapakah mereka? Jangan terkejut jika jawapannya adalah ‘Melayu’ sendiri. Kedengkian orang Melayu sukar sekali dikawal. TAPI soalan di atas adalah dikecualikan kerana saya yakin persoalan ini ditanya semata-mata untuk menolak persangkaan orang ramai terhadap produk Shaklee yang hebat ini.

4. Suka untuk saya bertanya kembali, siapakah yang mengatakan bahawa para pengedar Shaklee dan penggunanya ‘menolak’ makanan sunnah seumpama madu, habbatus sauda’ dan sebagainya? Saya juga ingin mengetahui sekiranya ada pengedar Shaklee yang memberi konsaltasi agar menghentikan penggunaan makanan sunnah dan hanya menumpukan penggunaan produk Shaklee kerana tidak ada seorang pun yang diajar untuk memberi konsultasi seumpama itu.

5. Untuk pengetahuan semua, para pengedar Shaklee sering berkongsi di dalam blog dan FB mereka tentang resepi-resepi Shaklee dengan menggabungkannya dengan makanan sunnah di atas. Tak perlu susah payah membelek, hanya rajinkan jari-jari anda menaip di browser anda tentu anda akan berjumpa dengan pelbagai resepi ‘rahsia’ Shaklee. Hatta saya sendiri menggunakan resepi ESP yang ditambah madu untuk mendapat kesihatan optimum. Ibu kepada pelajar saya mencampurkan habbatus sauda’ dengan minumn ESP dengan harapan anaknya cemerlang dalam pembelajarannya. Alhamdulillah, sekarang sudah 2 bulan berlalu dan anaknya kini semakin cemerlang dalam setiap subjek yang dipelajarinya.



6. Adakah dengan menggunakan Shaklee bermaksud kita MENOLAK makanan sunnah? Jika jawapannya ya, maka semua ubatan kesihatan patut kita minta kerajaan mansuhkan di hospital kerana ubat kimia hospital adalah jauh lebih ‘haram’ hukumnya digunakan. Bahan kimia di dalam ubat hospital jauh memberi kesan yang tidak baik kepada badan jika nak dibandingkan supplement Shaklee yang juga seperti makanan sunnah yang berasal dari sumber alam semulajadi.

7. Bukankah al-Quran sendiri menyatakan,”Makanlah makanan yang halal lagi baik”. Jika kita mempelajari ilmu Islam khususnya ilmu hadis dan al-Quran, nescaya kita dapat fahami bahawa hadis adalah pentafsir kepada al-Quran. Dalam kes ini hadis menyatakan dengan jelas makanan-makanan sunnah itu sebagai contoh kepada makanan yang baik dan halal itu. Maka, apa sahaja yang baik dan halal, nescaya hukumnya adalah harus dari segi syarak. 

8. Adakah jika menggunakan produk Shaklee bermaksud kita menyokong Amerika?! Tergelak juga saya membaca soalan ini. Sebabnya bukankah persekitaran kita sekarang hampir keseluruhannya menggunakan produk keluaran Amerika dan sekutu-sekutunya bermula dari pakaian, makanan, ubatan klinik dan hospital, perhiasan rumah dan sebagainya. Adakah salah kita menggunakannya? Kita perlu faham bahawa isu yang sebenarnya adalah adakah kita menyumbang kepada Amerika dalam menggunakan kuasanya untuk memerangi Islam? Dalam makluman saya, Shaklee langsung tidak tersenarai sebagai syarikat yang memberi sumbangan secara langsung atau tidak langsung dalam membantu Amerika dan sekutunya untuk memusnahkan negara-negara Islam tidak seperti Mc Donald yang ramai sekali orang Melayu ‘bersantap’ di dalamnya dan syarikat minuman Coca cola yang ramai juga Melayu menggunakannya. Ringkasnya, jangan berlaku tidak adil terhadap sesuatu yang jelas. Yang jelas memberi bantuan untuk membunuh umat Islam, tidak seorang pun berani bangun bersuara, tetapi bagi yang tidak memberi bantuan secara jelas, banyak pula gosip liar melingkunginya.


9. Jika anda ingin menyokong ekonomi orang Melayu, memang inilah jalannya. Shaklee telah meletakkan garis perniagaan yang jelas dan sangat menguntungkan dengan modal serendah RM 75 sahaja dan ada pula free membership jika memenuhi syarat tertentu. Tidak perlu simpan barang dan sebagainya. Paling penting, bisnesnya adalah buat jangka masa panjang kerana bidang kesihatan berkaitan manusia. Ada manusia, adalah pasarannya. Saya juga merasakan tiada lagi produk kesihatan yang dibuat oleh bumiputera yang dapat menyaingi produk Shaklee dari segi keberkesanannya dan ujian klinikal yang telah diuji beratus tahun lamanya. Jika ada yang seumpama itu, saya juga berminat untuk mengetahuinya.

10. Jangan menyusahkan diri sendiri. Rasullah SAW bersabda di dalam hadisnya yang mulia,”Islam itu mudah. Jangan dipersempitkan dan jangan pula menakutkan orang ramai daripadanya”. Bukankah Islam itu mudah dan tidak menyusahkan umatnya dengan peraturan-peraturan yang tidak sepatutnya? Mengapa pula kita menyusahkan diri kita dengan perkara yang tidak sepatutnya? 

Semoga pencerahan ini dapat menyelesaikan pelbagai persoalan yang menyesakkan pemikiran anda sama ada sebagai pengedar atau pun pengguna Shaklee. Sekian.

# Jika ada sebarang persoalan terhadap sebarang persoalan, sila PM saya di FB atau letakkan pertanyaan anda di ruang soalan di bahagian tepi blog ini. 

*Jika anda rasa artikel ini bermanfaat dan mampu mengubah kesihatan dan hidup rakan-rakan anda, sila klik butang LIKE di atas ye, mungkin ada kebaikannya pada orang lain dan diri anda. "What you give, you get more back".


Sebarang kemusykilan atau nak tahu info lebih lanjut tentang nutrisi/produk SHAKLEE, jangan segan silu untuk hubungi saya yea. Setiap pembelian di honeyonnee.com , anda layak mendapat free consultation berterusan after sale services, jadual pengambilan vitamin dan tips-tips kesihatan bersama Shaklee.

Nota : Daftar keahlian Shaklee sekarang dengan yuran keahlian serendah RM 65 (seumur hidup) untuk menikmati 20% penjimatan harga produk. Hubungi saya untuk maklumat lanjut. (^_^)

Mashitah Mamat
019.312 1609
sheetah82@yahoo.com
www.honeyonnee.com

Kegilaaaannn Herb-Lax - buang toksin secara semulajadi

RM0.00 Shaklee : Herb-Lax is now available! Only 2 bottles allowed p/distributorship p/ transaction/p month due to limited stock. Only for walk in ordersat Home Office and Branch not applicable to online orders. Sorry for any inconvenience caused.
SMS daripada Shaklee...sebarang update atau berita, Shaklee akan SMS terus ke handphone kita....memang dah lama tertungu-tunggu SMS ni...HERB-LAX : supleme yang power utk detox/buang toksin..bagi yang mengalami masalah smebelit yang kronik, nak cuci usus utk elakkan kanser usus, yang nak dalam proses utk kurus, ini memang produk yang paling dinanti-nantikan....

oleh kerana high demand oleh rakyat Malaysia, tak hairanlah  Shaklee menghadkan pembelian Herb-Lax.......




nak tahu tak, hari yang saya dapat SMS ni, terus pegi serbu stokis Wangsa Maju untuk beli yang csutomer dah booking....esoknya, dapat SMS ini;
RM0.00 Shaklee : Please be informed  that Herb-Lax is temporary out of stock.

Arghhhhh, memang nanges la kan....bayangkan stok yang dah diedarkan ke seluruh stokis 1 Malaysia, terus sold out dalam masa 2 hari..... ternyata Herb-Lax is the best suplemen for detox....

tak payah dah nak tempek2 kat tapak kaki utk buang toksin, buang masa...hihii
saya pernah guna suatu waktu dulu, sebelum kenal Shaklee..
memang seksa especially waktu pagi nak bersiap pergi kerja...dengan gam yang tertempek kat kaki jenuh kikis, nak solat Subuh lagi kan....stresss

beli 100 keping, buang cam tu jer sebab tak pakai.....leceh sangatt...

sumber : google
(sekadar hiasan)



Berminat nak cuba produk Shaklee?? Boleh hubungi saya;

Mashitah Mamat [Sheetah]
Shaklee Independent Distributor [ID: 881842]
SMS|WhatsApp|LINE: 0193121609
Emel : sheetah82@yahoo.com
Facebook : Mashitah Mamat

p/s : Free Delivery sekitar Putrajaya 
Pos Laju ke seluruh Malaysia, inshaAllah sampai ke tangan anda 2-3 hari bekerja sahaja..

" Kepuasan Anda, Kepuasan Kami Jua "

Dugaan & Cabaran

Alhamdulillah, Magic Session grup Mommy Zura Betty & Millionaire Shaklee yang diadakan di Cawangan Shaklee Johor Bahru, Taman Molek pada 14 September 2013 yang lalu berjalan dengan lancar...dan pertama kali jugak, saya dijemput untuk berkongsi dengan semua sedikit sebanyak dugaan dan cabaran yang saya sendiri alami selama saya terlibat dengan biznes Shaklee....

Pagi Sabtu tu jugak, gerak dari Putrajaya...lebih kurang jam 2 petang saya sampai disana..kebetulan, magic session ni juga bermula jam 2pm...hihii

ok, kalo cerita bab dugaan & cabaran ni setiap orang hadapi benda yang sama tetapi situasi yang berbeza...walaupun bukan bines Shaklee, tetap jugak ada dugaan dan cabarannya..betul tak??

Nak sustaine, bukan mudah yea..bermacam-macam dugaan, bermacam-macam cubaan, bermacam-macam godaan yang datang tu, kene tepis dengan hati dan jiwa yang kental.....

Kalau saya tak kuat, agaknya dah lama rebah...terima kasih kepada mentor-mentor saya yang tak jemu2 menghulurkan bahu untuk saya tumpang menangis, tak jemu2 menasihati dan mententeramkan jiwa saya yg kacau bilau..hihihi...saya bersyukur sebab saya adalah insan yang bertuah berada dalam grup Jutawan Shaklee di bawah naungan Presidential Master Shareeza, Jutawan Muslimah Shaklee yang sangat-sangat humble dan baik hati...dan saya amat bertuah mempunyai seorang 'mommy' yang sangat-sangat supportive, Mater Coordinator Zura Betty.kalo tak kerana ketegasan dan ke'garangan' beliau, rasanya saya tak akan sampai ke tahap sekarang, tak lupa buat Pemberi Rezeki...terima kasih Ya Allah, kerna Engkau masih kuatkan hati ini untuk menempuh segalanya....Alhamdulillah.....


1st time bercakap depan audience, 
kalo tak, masa study dulu jer, masa presentation..ahakssss
mohon ampun kepada audience ari tu jika saya ada tersalah kata-kata dan perbuatan yea
yg baik hanya dari Dia... 

saya salah seorang speaker (ecehhh..hahaha), actually ramai lagi yang dijemput..
masing-masing diberikan tajuk khas....


bersama anak biznes saya yang hadir 
warga Johor...
Nazaliah (kiri saya), sahabat lama masa sekolah menengah di Felda Chiku..
hampir 16 tahun tak jumpa...dan kerana biznes Shaklee, kami bertemu di bumi Johor....Alhamdulillah
Ayu (kanan saya), hanya berkenalan di alam maya..kerana Shaklee, kami berjumpa dan bersahabat...

Mengeratkan hubungan silaturrahim kan amalan yang digalakkan dalam Islam. Apatah lagi, ia membawa rezeki yang melimpah ruah.

Daripada Anas RA, bahawasanya Rasulullah telah bersabda, Sesiapa yang suka diluaskan rezeki dan dipanjangkan umur maka hendaklah dia mengeratkan silaturrahim.

ini antara sebahagian keluarga kami yang hadir
semoga kita semua beroleh kejayaan cemerlang dalam biznes Shaklee dam dapat membantu lebih ramai orang diluar sana, InshaAllah...


Bergambar sudah..laga-laga pipi sudah, peluk-peluk pun sudah, dah tiba masa bersurai...lajak sampai jam 6pm..... ;)  Jumpa lagi jika ada jodoh..hihihi...

Lepas semua dah setel, masa untuk rehat...jom cari hotel mana yang sesuai...saya pun tak berapa familiar dengan area Johor Bahru....mujur Zura & Asben tunjukkan hotel..hihihihi..thanx yaa...

Kami menginap di Hermess Hotel, hotel baru buka lebih kurang 2 bulan yang lepas..yang best, design hotel ni dibuat oleh owner dia sendiri...hurmm, kataynya owner hotel ni interior designer...tak hairanlah, design dia memang cantik......cuma kekurangan dia, tak der lift..hohoh, penat tau nak nek tingkat atas...tingkat 3 jer yg free waktu tu...kawtim punya kawtim, dapat bilik kat gorund floor, tapi japanese style...haaaa, ok la..janji level bawah, dah tak larat nak daki tangga..hahahhahaha..so, utk bilik ni, kami dapat harga member, RM 135.00 ( daftar member untuk seumur hidup....hahahahaha ) ..lepas ni kalo datang JB lagi, check-in Hermess Hotel je laa.....

view dari luar hotel

ruang menunggu depan receptionist
cantik kannn..... 

dalam bilik,..actually king bed ni, ada tilam sahaja
tak der katil..nama pun japanese style kan..ahakss
tapi dari lantai tu, ada gap lebih kurang 10 inci kot..
dan keadaan dalam bilik tu, sangatlah gelap coz seingat saya, ada 1 downlight dan lampu sikit jer..hahahha, kalo nak tidor dengan aman, memang best laa..

saya suka sangat bathroom dia...dah cakap kat mr asben, nnti kita design camni untuk rumah kita..hahaha
(verangan lebeyy...)
satu lagi yg best, hotel dia ala 5 star gitu...yeke?? yela kot..ehhehe
uolls tak perlu dah bawak berus gigi, ubat gigi, sikat rambut..semua dah disediakan..
sorry la, saya ni jarang check-in hotel mahal..apa yg saya tahu, kalo hotel yang anggaran harga sekitar RM 100 - RM 200 , tak der disediakan semua ni....
sedih tak?? kikikikiki..

Santai2, bergolek gedebuk, gedabak, tengok jam dah nak kul 7.30pm....siap2 la sebab lepas tu nk ke rumah Mommy...ada dinner...save bajet iollsss...
hahahahahahha.......
tak sabar nak makan asam pedas ikan sembilang Johor...yumm..yummm...

seronok sangat dapat makan
dapat sembang
dapat peluk-peluk
dapat cium-cium...erkk, 18sx kahh..
hahahhahaha..
uolls nak tahu, kami berkenalan hanya di alam maya, 
kerana biznes Shaklee, kami bertemu di Johor...
semoga ukhuwah yang terjalin, kekal hingga ke akhir hayat

love ollsssss...
terima kasih kepada tuan umah,sebab masak sedap-sedap..

asam pedas ikan sembilang (menu utama)
kerang rebus..( i loikeeee...)
udang sambal petai besau.....
dessert, jambu asam.....

slurrrpppp, kenyang wehhh..hahahahahha..
lepas kenyang, apa lagi....balik tido la weiiii....
jom balik...hahahahaha..kejammmm..

tak la kejam weii, we olls sambung sembang lagi hingga lewat malam...

inshaAllah, jumpa lagi di masa akan datang..InshaAllah

bagi uolls, tak tahu mana nk stay kat JB, saya recommend sangat Hermess Hotel ni...selesa, cantik, dengan harga yang murahhh....
besttt...

Demam Shaklee Di Malaysia Semakin Parah !!

Masih ingat lagi masa saya mula-mula join biz Shaklee ni, masa tu bulan Mac 2012. Order melalui telefon, emel sebelum jam 12.00 tengahri, esok konpem barang sampai depan mata..., by Mr.Gdex Express...gilerrr cepat........actually cawangan Shaklee di Wangsa Maju tu, tak der la jauh benor dari pejabat.. lebih kurang dalam 15 - 20km ( anggaran dari mata kasar....bantai laaahh..hahahaha )...

Lama-kelamaan, ramai customer order dan nak COD secepat mungkin, jadi saya mintak En.Asben yang belikan barang terus di Branch WM.

Dan masa saya join dulu, Shaklee ni masih dalam peringkat perkenalan sebab ramai yang tak pernah tahu tentang kewujudan syarikat nutrisi terbaik & No.1 di Amerika ni....sebenarnya ada jugak yang tahu dan pernah ambik masa kecik-kecik dulu.....Shaklee masuk Malaysia sejak 1996, so no wonder la kan ada orang kita yang kenal apa itu Shaklee.....

Sampai satu tahap, produk Shaklee ni pernah dicemuh dan dituduh macam-macam.....

STATUS HALAL yang diragui
MEAL SHAKES yang dikatakan 'dedak ayam'
BASIC H - cucian yang paling selamat pernah saya jumpa, boleh buat mandi dan bersihkan luka.... ( pengalaman sendiri )

 dan macam-macam lagi lahhh...nak listkan satu persatu, pitamssss...hihihihi

dan kami tidak perlu melatah atau bertegang urat untuk menangkis semua tu....ternyata Shaklee adalah sebuah syarikat nutrisi yang gah dan sudah berada di muka bumi ni lebih daripada 50 tahun...
SIJIL HALAL - ada
KELULUSAN KKM - ada
BERDAFTAR DENGAN PIHAK BERKUASA KAWALAN DADAH (PBKD) - konpem ada

dan hari ini, membuktikan bahawa produk Shaklee adalah terbaik sehinggakan Malaysia kini dilanda DEMAM SHAKLEE......produk yang baik, orang akan suka dan beli dan beli.....

ini bukti SHAKLEE di hati rakyat Malaysia sekarang ini....koleksi gambar-gambar di bawah yang dikongsikan oleh rakan-rakan pengedar yang berada di sana ketika itu.....layan gambar-gambar ini, dan anda tahu, betapa hebatnya permintaan produk Shaklee di Malaysia.......

5 Sept 2013

14 Sept 2013

27 Sept 2013


28 Sept 2013

30 Sept 2013
gambar kiri atas - bahagian utama HQ Shaklee di Empire Subang..
nampak tak yang beratur panjang tu...?? beratur ramai2 untuk ambik barang yang telah pun dibuat bayaran sebelum ini di kaunter pembayaran... 
gambar kiri (bawah) - kaunter tambahan dibuka untuk belian menggunakan kad kredit
gambar kanan (atas) - ruang menunggu tambahan di luar stokis
gamabar kanan (bawah) - juga tempat menunggu, tapi di bahagian dalam stokis... :)


dan saya percaya, sampai ke hari ini, stokis Shaklee seluruh Malaysia sentiasa penuh dengan pengedar lama dan baru, yang sudah mula nampak, perniagaan Shaklee adalah suatu perniagaan yang boleh memberi suatu impak besar dalam kehidupan mereka terutama bagi surirumah yang ingin jana pendapatan pasif membantu suami atau pun sesiapa yang ingin mencari pendapatan sampingan.
Buat pelajar yang inginkan pendapatan untuk tampung kos belajar anda, pun digalakkan join biznes Shaklee yang hanya boleh dilakukan secara online...

(hanya sah untuk pengedar berdaftar sahaja)

BERMINAT UNTUK JANA PENDAPATAN BERSAMA GRUP KAMI
yang sudah berjumlah 148 ahli setakat hari ini,
3 Oktober 2013

Sebarang kemusykilan dan nak tahu info lebih lanjut tentang nutrisi/produk SHAKLEE, jangan segan silu untuk hubungi saya yea. Setiap pembelian di honeyonnee.com , anda layak mendapat free consultation berterusan after sale services, jadual pengambilan vitamin dan tips-tips kesihatan bersama Shaklee.

Mashitah Mamat
019.312 1609
sheetah82@yahoo.com
www.honeyonnee.com