Bihun Sup Ayam Yang Simple Dan Mudah Tapi Sedap

Bebudak2 cam Onnee nih memang selalu berubah selera agaknya....bermusim...
Sebelum nih, suka sangat nasi ayam...singgah makan mana-mana, nasi ayam menu utama Onnee....dulu kerap la abah bawak kita gi makan kat Chicken Rice Shop Alamanda Putrajaya.

Sekarang, bihun sup jerr...

Duk tak duk, tetiba.....

Abah nak yun..nak yun....
Amma, nak yun.....nak yun... (mama laaa...sebut betul2 la anak hoiii)

Onnee kenyang ke makan yun ajer? "nyang......" hurrmmmmmm

Mama nih tak pandai masak....tapi mama cuba sedaya upaya dengan tulang empat kerat yang ada nih (cewwwahhh), masakkan bihun sup untuk Onnee....2,3x cuba, baru la boleh tahan sedapnya tu..kalau tak "ceroi" je sup ayam yang mama masak.....*rupanya silap teknik daaaa*...

tapi, skang mama dah teror masak bihun sup tau.... practice makes perfect kannnnnn !! hoyehh..thumbs up utk mama...... muahahahhaha







Onnee makan yun bertemankan "baby" tercayang 



yun mama pun dia conquer..huhhh. 



ni konpem, bihun sup hari-hari...kita tunggu tengok plak, apa menu kegemaran Onnee selepas ini.....
 
nanti Onnee dah besar, nak makan bihun sup mama, ambik resipi nih....mama pun tak teror sangat bab masak memasak nih....so, bihun sup tak semenggah mana lah..hihihi..tapi Onnee suka makan... (*___*) abah yang ajar tau...abah Onnee teror masak bihun sup, dan sangattt sedap....teringat-ingat setiap masa bak pungguk rindukan bulan...eyh !!




Bihun Sup Mama 



Resipi Bihun Sup Simple Tapi Sedap Owwhhh !! 


Bahan A
Bihun 1 bungkus

Bahan B
Bawang Merah  6 ulas (hiris/tumbuk)
Bawang Putih 3 ulas (hiris/tumbuk)
Kulit Kayu Manis 1 inci
Bunga Cengkih 3 kuntum
Bunga Lawang 3 kuntum
Buah Pelaga 3 biji
Halia 1 inci (hiris)

Bahan C
Perencah Sup Adabi 2 sudu besar (campurkan sedikit air)
Ayam/Daging (sukatan ikut suka - abah suruh potong kecik-kecik)

Penambah Perisa/Hiasan
Garam
Daun Sup (dihiris)
Daun Bawang (dihiris)
Lobak Masin (dipotong dadu, kecik-kecik)
Bawang Goreng (beli yang segera ajer, tapi kalo goreng sendiri, lagi sodapppp)
Limau Nipis/Limau Kasturi
Kicap
Cili Padi Merah/Hijau

Cara Masak :
1. Mula-mula, rendam bihun dulu biar lembut. Lebih lama, lagi baik. Tapi mama nak cepat ajer, so lps rendam sejam dua, mama rendam dengan air panas pulak...biar lembut. Kalau nak bihun tu comel, kaler kuning, tambahkan serbuk kunyit. Then, toskan.

2. Tumiskan Bahan B sampai naik bau. (mama suka tumis dulu). Ada orang, tak tumis utk lebih jaga kesihatan sebab tak guna minyak masak..hihihi

3. Masukkan perencah sup, dan tumis hingga naik minyak. Lepas tu, masukkan ayam yang dah dipotong kecik tadi...biarkan dalm 10 minit cam tu.

4. Masukkan air. (ikut suka lah nak buh banyak mana, ikut jumlah perut orang yang nak santap..hahah)

5. Biarkan menggelegak dan sehingga ayam masak dengan sempurna. Then, tambahlah garam secukup rasa.

Ni cara nak buat sambal kicap lak, blend semua bahan-bahan di bawah:
Kicap
Cili Padi Merah/Hijau
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa (untuk kurangkan pedas cili)

bihun sup sedap dan mudah dimasak
Sup Ayam

bihun sup ayam
Penambah Perisa

bihun sup sedap
Bihun Kuning