Belajar Menjahit Pulak !

Entah dari mana datang, minat menjahit tetiba timbul. Kebetulan ada kawan teror menjahit dan memang ajar menjahit, so ambik peluang ni belajar dengan dia.

Belajar jahit dress..basic menjahit?? zero..hahahha

Selain belajar ngan kawan, banyak gak belajar dari you tube , blog dan grup Facebook..

Kelas Menjahit & Alatan Jahitan




terima kasih pada yang share ilmu menjahit dan tak lokek ilmu. Halalkan ilmu yang saya dah ambik yea..hihi

Hanya Allah yang dapat membalasnya...








Hasil tangan ...jahitan tak berapa kemas..

kata jarjit.... boleh laa...boleh laaa... 😝😝

Bila dapat hasilkan baju, dah macam addict nak menjahit lagi dan lagi.

jimat belanja .baju budak perempuan mahal jugak..kalau pandai menjahit, boleh jimat banyak.

lagi lagi yang ada ramai anak perempuan cam saya, 2 orang anak perempuan...hahaha... (ramai laa sangatt )


Yang penting, boleh berJIMAT

11 Jenis Sayur & Ulam Yang BOLEH & TIDAK BOLEH Dimakan Dalam Pantang

selepas bersalin, kita memang kene jaga makan, supaya tak bentan.. maka, kene lah alert  apa yang kita boleh dan tak boleh makan. bentan nih bukan kicik punya hal tau..jangan pandang remeh..silap haribulan, boleh bawa maut...huhuhuh.

kebanyakan ibu-ibu baru yang selalunya kurang pengetahuan tentang pemakanan ibu berpantang..*mengikut pengalaman sendiri la..hikhikhik*.. berpantang kali kedua, barulah aku terhegeh-hegeh nak ambik tahu..kihkihkih..tapi tak per, masa berpantang anak sulung, mak aku ada tolong jadi mak guard...so, tak der la risau sangat....hahahhaha

so, aku nak share seidkit info yang aku dapat daripada pembacaan aku...boleh jadi panduan untuk korang...jangan lupa bagitahu kat suami sekali....senang dia nak memborong sayur dan ulam yang betul dan boleh dimakan...silap makan, sakit-sakit badan , menggigil, sejuk, kejang....seme tu tak mustahil akan terjadi.


Antara sayur-sayuran dan ulam-ulaman yang BOLEH dimakan ialah :
  • sawi
  • lobak putih
  • peria
  • daun kadok
  • daun pudina
  • daun sekentut
  • pucuk mengkudu
  • daun pegaga
  • ulam raja
  • kunyit hidup
  • halia
Sayur-sayuran yang TIDAK BOLEH dimakan ialah tumbuh-tumbuhan yang menjalar, sejuk dan berangin seperti :
  • kangkung
  • mentimun
  • sayur keladi
  • bayam
  • jering
  • petam
  • terung
  • tomato
  • kacang panjang
  • kubis
  • cendawan
dalam pantang, aku makan satu jenis sayur je ~ sawi.

sawi masak air, tumbuk bawang merah, bawang putih dengan lada hitam. sedapppp jugakk !! kuah kasi lebih...mihikss.mihikss..


Asid Folik Kurangkan Risiko Bayi Cacat !

sumber : google

Asid Folik adalah amat penting terutama bagi wanita hamil bagi mencegah kecacatan saraf seperti spina bifida. Spina bifida terjadi apabila pelindung yang menutupi korda spina bayi tidak tertutp dengan sempurna dan ia boleh menyebabkan kerosakn saraf kekal. Asid folik disarankan pengambilan seawal 3 bulan sebelum merancang kehamilan.

Berapakah dos asid folik yang diperlukan?

Sebelum dan ketika hamil, anda disarankan untuk mengambil 400mcg (mikrogram) asid folik setiap hari dan teruskan pengambilannya terutama pada 12 minggu pertama kehamilan. Namun begitu, asid folik harus diteruskan untuk mengekalkan kesihatan optimum ibu sendiri.

Makanan berikut mengandungi 100–200 mikrogram folat bagi setiap hidangan:
  • bayam, 1 cawan
  • kacang bendi, setengah cawan
  • asparagus, setengah cawan
  • lentil, setengah cawan
  • hati, 1 keping
  • 11 kubis
  • kacang black-eyed beans, 4 sudu makan
  • emping jagung, 7 sudu makan 
  • biji gandum, 25g / 1 aun
  • betik sederhana besar
Makanan berikut mengandungi 50–100 mikrogram folat bagi setiap hidangan:
  • brokoli kukus, 2 pucuk
  • buah oren saiz besar
  • nasi putih, setengah cawan
  • oat, setengah cawan
  • kacang merah, setengah cawan
  • jagung saiz besar, 1
  • biji bunga matahari, 1 aun. 
Sumber lain yang mudah didapati termasuklah telur rebus bersaiz besar, ikan salmon dalam tin dan ubi kentang tidak dibuang kulit. : sumber

Asid folik dalam makanan mudah musnah jika masak dengan suhu yang tinggi. Oleh sebab itu, untuk menjaga kandungan asid folik dalam makanan, pastikan masak seketika sahaja dengan kuantiti air yang sangat minima. Untuk dapatkan asid folik yang cukup, sebaik-baiknya sayur-sayuran tersebut dicelurkan seketika atau makan sayur mentah.

Pemakanan Ibu Mengandung



Semasa mengandung, anda bukan sahaja perlu meningkatkan jumlah pemakanan anda, tetapi yang lebih penting ialah apa yang anda makan. Kebiasaannya, wanita mengandung memerlukan penambahan 300 kalori/hari daripada biasa terutamanya semasa trimester terakhir di mana bayi membesar dengan pantas. Penambahan 300 kalori sehari tersebut penting diperolehi daripada makanan yang berkhasiat supaya ia boleh menyumbang kepada pembentukan dan perkembangan bayi.


Mengapa pemakanan sihat penting semasa mengandung



Pernahkah anda terfikir mengapa berat badan anda bertambah 10-15 kg (secara purata) semasa anda mengandung sedangkan berat bayi yang baru lahir hanya ¼ daripada itu? Walau pun ianya berbeza bagi setiap individu wanita yang mengandung, faktor-faktor di bawah menyumbang kepada pertambahan berat badan:
  • Berat bayi : 2.5 - 3 kg 
  • Penyimpanan protein, lemak dan nutrien lain yang berlebihan : 2.75 - 3 kg 
  • Penambahan darah : 1.5 – 2 kg 
  • Penambahan cecair badan yang lain : 1.5 - 2kg 
  • Pembesaran payudara : 0.75 – 1 kg 
  • Pembesaran uterus (rahim) : 0.75 – 1 kg 
  • Cecair amniotik (air ketuban) : 0.75 – 1 kg 
  • Plasenta (uri) : 0.5 – 0.75 kg 

Selain daripada penambahan berat bayi, faktor-faktor lain juga penting untuk memastikan fisiologi ibu berubah mengikut keperluan ibu mengandung. Corak penambahan berat semasa mengandung bagi individu juga berbeza. Jika anda mula mengandung semasa berat badan berlebihan, berat anda mungkin akan turun sedikit pada awal trimester manakala penambahan akan berlaku bagi ibu yang kurus atau mengandung anak kembar.


Makanan semasa mengandung



Semasa mengandung, apa sahaja yang anda makan dan minum merupakan sumber utama nutrien bagi bayi anda. Pemakanan anda berkait rapat dengan kesihatan bayi sehinggakan kebanyakan doktor menasihatkan supaya tidak mengambil sebarang risiko dengan makan makanan yang berkemungkinan memudaratkan bayi seperti alkohol.

Sama ada anda mengandung atau tidak, diet yang sihat merangkumi protein, karbohidrat, lemak, vitamin, mineral dan air yang mencukupi. Jika anda mengamalkan pemakanan mengikut sistem piramid makanan, ini menunjukkan yang anda berpotensi untuk menjadi individu yang sihat.

Penting bagi ibu mengandung untuk memvariasikan makanannya bagi memperoleh semua keperluan nutrisi ibu dan bayi. Makanan yang perlu dimakan semasa mengandung ialah:

  • Buah-buahan dan sayur-sayuran – target untuk makan 5 hidangan sehari termasuk sebagai snek, jus dan salad. 
  • Makanan berkanji – roti, nasi, pasta, ubi kentang. Banyakkan bijirin penuh (wheat, whole grain) 
  • Makanan berprotein tinggi – Daging, ayam, ikan, telur, kekacang (soya). Banyakkan makan ikan sekurang-kurangnya 2 kali seminggu. 
  • Makanan berkalsium tinggi – Susu, yoghurt, cheese. 
  • Makanan berserat tinggi – Jadikan sayur, buah, bijirin dan kekacang sebagai makanan kegemaran kerana ia boleh mengelakkan sembelit. 


Piramid Makanan



Minum banyak air dan elakkan makanan berlemak dan bergula tinggi seperti kek dan coklat kerana ia mengakibatkan pertambahan berat badan berlebihan dan seterusnya meniggikan risiko mendapat kencing manis (gestational diabetes mellitus)


Jika anda sukakan snek, ambil raisin, biskut bijirin penuh (Jacob’s atau IKO), salad buah, yoghurt atau sebarang makanan bernutrisi yang lain.

Perkara yang perlu diambil berat semasa membeli makanan


Makanan basah seperti ikan, ayam dan daging harus dibeli segar dan dijamin kebersihannya. Pastikan sayur-sayuran dan buah juga segar dan tidak mengandungi pestisid (kebiasaannya, sayur berlubang dimakan ulat atau serangga tiada pestisid). Bagi makanan yang dibungkus atau dalam tin, baca label makanan yang menunjukkan kandungan nutrisi dan kalori makanan tersebut. Terdapat juga label makanan yang memberikan cadangan hidangan yang bersesuaian bagi diet seharian. Apabila anda mengandung, cadangan hidangan bersesuaian juga sebenarnya bertambah seiring dengan keperluan untuk penambahan kalori. Periksa label makanan sebelum membelinya supaya makanan tersebut dapat dipastikan:

  • HALAL kerana makanan akan menjadi darah daging anda dan bayi 
  • Berkhasiat untuk kesihatan anda dan bayi 
  • Perhatikan juga tarikh lupus (expiry date) makanan dan pastikan pembungkus / tin makanan dalam keadaan sempurna (tiada kebocoran, tercemar, kemek). Walau pun nampak remeh, tetapi ia sebenarnya penting kerana makanan yang tercemar atau sudah lupus tarikhnya boleh menyebabkan anda keracunan makanan sekaligus boleh memudaratkan kesihatan bayi anda.

Bagaimana anda tahu yang pemakanan anda sihat semasa mengandung


Kunci utamanya ialah dengan mempelbagaikan pengambilan makanan dalam kumpulan yang berbeza-beza (seperti yang dicadangkan di atas) dengan jumlah yang mencukupi. Jangan risau jika anda mengalami alahan yang teruk dan tiada selera makan pada trimester pertama. Keadaan ini tidak akan memberikan impak yang besar kepada bayi anda kerana bayi akan mendapat nutrisi terdahulu daripada anda sebaik sahaja anda makan. Bagi yang mengalami alahan yang mencapai trimester kedua sehingga bersalin, pastikan anda tetap makan makanan berkhasiat- biar sedikit tetapi kerap. Walau pun penambahan berat badan ideal semasa mengandung yang dicadangkan ialah 10-15 kg (kebiasaannya 1.5 – 2.5 kg pada trimester pertama dan 0.25 - 0.5 kg / minggu pada trimester ke -2 dan 3), jangan hadkan diri anda. Sebaliknya, fokus pada pemakanan yang sihat dan seimbang untuk memastikan anda dan bayi sihat.

Sumber: comelnya.com