Popia Bersalut Coklat & Nestum

sedap pulak aku tengok popia mandi coklat nih....dikongsi oleh Pn Norazian Jamal di grup facebook Masak Apa Hari NI (MAHN). Pn Norazian ni dah buat jual sejak 5 tahun lepas, sambutan menggalakkan katanya.....

aku pun teringin nak buat sendiri sebab nampak cam senang giler...tak payah bakar dalam oven, tak payah uli, tak payah nak putar2 bagai..hahahahah..sebab aku tak ada perkakas tu semua.....

nama sebenar popia nih yang diberi oleh tuan empunya resipi ialah POPIA MANDI COKLAT. tapi aku tukar jadi popia bersalut coklat dan nestum supaya senang aku nak search bila-bila masa aku nak buat nanti...kang susah pulak aku nak mengingat nya..almaklum lah, usia makin meningkat.....kikikiki...

terima kasih Pn Norazian Jamal sebab sudi share resipi nih...

resipi mudah dan senang untuk hari raya


RESIPI

Bahan-bahan :

Kulit popia
Coklat berlys..milk coklat
Nestum
Tepung gandum + air utk buat gam kulit

Cara Buat:

kulit popia..potong kulit ikut bape panjang yg di ingini.
gulung popia pastu susun dalam dulang dan jemur smpai kering (penting utk dapatkan popia bulat cantik..kalau tak jemur, bila goreng popia akan terpenyek...penat jer gulung nak bagi bulat kan..)

lepas kering kulit kene goreng baru celup coklat yea..

dah celup coklat golek2 kan dlm nestum..

susun popia yg dah salut coklat dgn nestum...pastu masuk peti ais biar coklat cpt keras..

keluarkan dah siap boleh makan..

Credit : Pn Norazian Jamal (MAHN)
















Jom cuba !!!